@article { author = {Jamali, Hossein and Bashiri, Mahdi and Tavakkoli-Moghaddam, Reza}, title = {Modeling and a Genetic Algorithm for the Two-Echelon Relief logistics Problem}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {5-22}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Disaster relief to the affected areas is one of the necessities for any proper planning. Usually during disaster, the accesses to areas are limited; therefore, disaster relief using two-level with different features could be a good solution. In this paper, a two-echelon capacitated relief problem with hard time windows is proposed for people who have been affected in disaster area. The aim of this paper is to determine the optimal set of relief center services to establish the optimal routing aid and relief teams to the affected areas with minimal time and cost. After the introduction of a mixed-integer linear programming, a genetic algorithm for solving the problem of large-scale is provided. The results of numerical examples show the efficiency of the proposed algorithm. In addition, to evaluate the effectiveness of the proposed model for the relief problems, other existing models are investigated and examined. Comparative results with other related models such as one-level  location-routing problem and covering tour problem in disaster relief illustrate the superior performance of our proposed model.}, keywords = {Two-Echelon Location Routing Problem,Hard Time Windows,genetic algorithm,Relief,Sensitivity analysis}, title_fa = {بررسی و حل مسئله‏ ی امدادرسانی دوسطحی نقاط آسیب‏ دیده از بحران}, abstract_fa = {امدادرسانی به نقاط آسیب ‏دیده نیازمند برنامه ‏ریزی مناسبی است. معمولاً، در حوادث پیش‏ آمده، دسترسی به همه‏ ی نقاط امکان ‏پذیر نیست؛ از این رو، امدادرسانی در دو سطح با امکانات متفاوت شاید راه‏ حل مناسبی باشد. این مقاله به بررسی مسئله‏ ی امدادرسانی دوسطحی ظرفیت‏ دار با پنجره‏ های زمانی سخت برای افرادی می‏ پردازد که در ناحیه ‏ای بحران ‏زده قرار گرفته‏ اند. هدف این مقاله تعیین مجموعه‏ ای بهینه از پایگاه‏های امداد جهت استقرار گروه‏ های امدادرسان و مسیریابی بهینه ‏ی این گروه‏ ها برای امداد رسانی به کلیه‏ ی نقاط آسیب ‏دیده، با کمترین زمان و هزینه، است. پس از معرفی یک مدل برنامه ‏ریزی خطی عدد صحیح مختلط، الگوریتم ژنتیک برای حل مسئله‏ ی مورد نظر در ابعاد بزرگ ارائه شده است. نتایج بررسی مثال‏های عددی حاکی از کارایی الگوریتم پیشنهادی است. همچنین، به منظور بررسی کارایی مدل پیشنهادی برای مسئله‏ ی امدادرسانی، مدل‏های دیگر مورد استفاده بررسی شدند و نتایج مقایسه ‏ای با دیگر مدل‏های مرتبط نظیر مسئله‏ ی مسیریابی ـ مکان‏یابی یک‏ سطحی و مسئله‏ ی تور پوششی در موقعیت امدادرسانی حاکی از عملکرد مناسب‏تر مدل پیشنهادی است.}, keywords_fa = {مسئله‏ ی مسیریابی ـ مکان‏یابی دوسطحی,پنجره‏ های زمانی سخت,الگوریتم ژنتیک,امدادرسانی,تحلیل حساسیت}, url = {https://www.joem.ir/article_18571.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18571_b076548621d2ca6cd27af71cc77f0432.pdf} } @article { author = {Nasibi, Mahdi and Modiri, Mahmud and Nekooie, Mohammad Ali and Hosnavi, Reza and Nouri, Mahdi}, title = {Developing Info-Task Collaborative Model among Emergency Management Stakeholders in industry by Application of Concurrent Engineering, Case Study: Iran Khodro}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {23-36}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Emergency is a critical phenomenon in human life. Industries are engaged with different emergency conditions. Emergency management should intervene before, during, and after major disasters. All of these interventions become different tasks for industries’ stakeholders especially car factories. Collaborative team work and coordination of different segments of emergency management was recognised as a critical issue. Concurrent Engineering (CE) is one of the emerging management philosophies that have a strong potential to be applied to different production and service system such as construction or disaster management simultaneously. The aim of this study is to develop a new concurrent engineering model in accordance with the cross-functional interventions among emergency management stockholders in the car factories. The objectives of this study are to identify the effective factors of the concurrent engineering model as clustered interventions and developing the cross-functional intervention network based on the mass of output-input data as a sharing information. Content analysis and structured interviews were designed to show production of sharing information of each workgroup in Iran Khodro car factory. Finally, the Fuzzy MCDM model and transposing system were employed to develop the integrated model.Finally, an integrated CE model was developed among stockholders’ workgroups in Iran Khodro car factory.}, keywords = {Concurrent Engineering,Emergency management,multi criteria decision making,FUZZY AHP,fuzzy VIKOR}, title_fa = {ایجاد مدل تعاملی اطلاعات و فعالیت‏های ذی‏نفعان مدیریت بحران در صنعت با رویکرد مهندسی همزمان، مطالعه‏‏ ی موردی: ایران‏ خودرو}, abstract_fa = {بحران عنصری جدانشدنی از زندگی بشر است. صنایع نیز از گزند بحران‏ ها در امان نیستند. چرخه‏ ی مدیریت بحران شامل مراحل پیشگیری و کاهش اثرات، آمادگی، مقابله و بازسازی است. تمامی این حوزه‏ ها فعالیت‏های متفاوتی را در زمان‏های مختلف برای ذی‏نفعان مدیریت بحران در صنایع و به‏ ویژه صنایع خودرو‏سازی ایجاد می‏ کنند. نبود یک ساختار همسو و همزمان بین تمامی ذی‏نفعان در هریک از مراحل مدیریت بحران می‏ تواند منجر به اخلال در فرایند مدیریت بحران صنعت گردد. مهندسی همزمان یک روش طراحی برای توسعه‏ ی محصولات و ساخت آن‏ها در صنایع است که فرایندها را نیز به‏ طور همزمان در نظر می‏ گیرد. هدف از این تحقیق ایجاد مدل تعاملی اطلاعات و فعالیت‏ های ذی‏نفعان مدیریت بحران صنعت خودرو‏سازی ایران‏ خودرو با استفاده از رویکرد مهندسی همزمان است. بدین منظور باید تمامی ذی‏نفعان و فعالیت‏ ها در مدیریت بحران شناسایی و دسته ‏بندی و وزن هریک از فعالیت‏ ها تعیین گردد و میزان تعامل داده، ستانده‏ ای اطلاعات در دو مدل تصمیم‏ گیری فازی با استفاده از روش‏های F.MCDM محاسبه گردد. در این تحقیق، پس از انجام مطالعات کتابخانه‏ ای، از روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده می‏ شود. همچنین از روش تصمیم‏ گیری چندمعیاره به صورت فازی برای تعیین وزن معیارها و نرخ میزان داده و ستانده‏‏‏ ی اطلاعات استفاده می ‏گردد. در نهایت مدل ارتباطی اطلاعات برای ارتقای کارکرد مدیریت بحران صنعت ایران‏ خودرو با رویکرد مهندسی همزمان ارائه می‏ گردد.}, keywords_fa = {مهندسی همزمان,مدیریت بحران,روش‏های تصمیم‏ گیری چند معیاره,تحلیل سلسله ‏مراتبی فازی,ویکور فازی}, url = {https://www.joem.ir/article_18572.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18572_e33109272c8ef47a5edcbd7ead7b0b4c.pdf} } @article { author = {Rafieian, Mojtaba and Parsaeian, Atefe}, title = {The Assessment of Risk Perception Spatial Pattern Segregated Neighborhoods in Yazd City}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {37-46}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {During the last quarter century, millions of people around the world are strongly influenced by the types of hazards. Nowadays, topics related to citizen participation in reducing vulnerability to hazards and making communities' resilience have attracted special attentions. Community-based disaster risk management is a down to up management approach that is upon communities and their participation throughout a risk management process. In this among, what causes communities participation to take decisions for prevention and preparedness, is how much risk they are perceived. This research is seeking to evaluate the level of urban extreme rainfall risks that are perceived with communities in the desert city of yazd. Furthermore, it wants to assessment the influence of risk perception on behaviour of these communities. So, to obtain the data questionnaire-based survey is used and for analyzing, SPSS software is used. The results show, not only there is a difference between the studied neighborhoods in the level of risk perception but also different risk perception influence on communities' behaviour. }, keywords = {community-based disaster risk management,Risk Perception,Urban communities,the city of Yazd}, title_fa = {سنجش الگوی فضایی ادراک خطر به تفکیک محله‏ ها در شهر یزد}, abstract_fa = {طى ربع قرن گذشته، میلیون‏ها نفر از مردم جهان به‏ شدت تحت تأثیر انواع مخاطرات قرار گرفته ‏اند. امروزه مباحث مربوط به مشارکت شهروندان در کاهش آسیب‏ پذیری در برابر مخاطرات و تشکیل جوامعی تاب‏ آور توجه ویژه‏ای را به خود جلب کرده‏ اند. مدل مدیریت خطر بحران اجتماع محور (CBDRM) یک رویکرد مدیریتی پایین به بالاست که بر نقش کلیدی جوامع محلی و مشارکت آنان در فرآیند مدیریت خطرها تأکید دارد. در این میان، آنچه موجب مشارکت جوامع در اتخاذ تصمیماتی برای پیشگیری از خطرها و آمادگی در برابر آن‏ها می‏ شود، میزان و نحوه‏ ی ادراک خطرهای آن‏هاست. پژوهش حاضر به دنبال سنجش میزان ادراک خطر حوادث ناشی از بارندگی‏ های شدید شهری کویری چون یزد توسط اجتماعات مختلف شهری آن است تا بررسی کند سطوح مختلف ادراک خطر چه تأثیری در رفتارهای آن‏ها دارد؛ یا به عبارتی تصمیمات اجتماعات مختلف شهری با سطح درک متفاوت برای مشارکت در پیشگیری و آمادگی در برابر حوادث ناشی از بارندگی شدید چگونه است. برای این منظور، از پرسشنامه برای جمع ‏آوری داده‏ ها و از نرم‏ افزار SPSS و روش‏های آزمون T تک‏ نمونه ‏ای و تحلیل واریانس یک ‏طرفه در این نرم ‏افزار برای تحلیل داده ‏ها استفاده شده است. نتایج نشان داد که نه تنها بین محله‏ های مختلف شهری یزد در ادراک خطر تفاوت معناداری وجود دارد، بلکه تفاوت در درک ماهیت خطرها و عوامل مؤثر در آن نیز در رفتارهای ساکنان در تصمیم ‏گیری برای پیشگیری از خطر و آمادگی در برابر آن نیز بسیار مؤثر است.}, keywords_fa = {مدیریت خطر بحران اجتماع‏ محور,ادراک خطر,اجتماعات شهری,شهر یزد}, url = {https://www.joem.ir/article_18573.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18573_6ce05d9e1a03576ec0fdfceb021c6ab5.pdf} } @article { author = {Aminian, Amir Ahmad and Siami, Ghadir and Taghinejad, Kazem and Zahedi Kalaki, Ebrahim}, title = {Estimating Gorgan’s vulnerability to earthquakes with emphasis on the distance from infrastructure using fuzzy logic}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {47-54}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Earthquakes have always affected human communities, leaving irreparable damage. Therefore, getting prepared to deal with such crisis through identifying vulnerable spots and eliminating them are effective strategies in reducing the damage caused by an earthquake. Many Iranian cities are located in the areas with medium or high relative risk of earthquake. The city of Gorgan with a population, over 330,000 and an area of 3600 hectares in 2012 one of the cities located on earthquake-prone zones with high relative risk of earthquake. Poor positioning of infrastructure plays major role in increasing the vulnerability of the cities during an earthquake. In this paper, the extent of vulnerability in Gorgan was considered through calculating, combining and analyzing factors such as access to medical centers, the distance from fire stations, access to temporary accommodation spaces and the distance from gas stations and gas pressure reduction sites using fuzzy logic model and Arc GIS software. Based on the final map, the distribution of infrastructures in Gorgan has not been accomplished well. The buildings in the western and southern parts of the city, including neighborhoods in the path of nahaarkhoran and Kashani Boulevard are more vulnerable compared to the other parts regarding the distance from infrastructures. This can be met by positioning urban facilities and urban equipment in the mentioned areas. Proper distribution of urban infrastructures in metropolitan areas of cities, including neighborhoods in the path Golshahr, belt road and Imam Reza road protects these areas from earthquakes so that they will suffer less destruction in the event of an earthquake. }, keywords = {Vulnerability,Earthquakes,Infrastructure,Fuzzy logic,Gorgan}, title_fa = {تخمین آسیب‏ پذیری شهر گرگان در برابر زلزله با تأکید بر فاصله از تأسیسات شهری با روش منطق فازی}, abstract_fa = {خطر زلزله همواره جوامع بشری را تحت‏ الشعاع خود قرار می ‏دهد و خسارات جبران‏ ناپذیری به این جوامع وارد می‏ آورد؛ بنابراین، آمادگی مقابله با این بحران از طریق شناسایی نقاط آسیب‏ پذیر و برطرف کردن آن‏ها در جهت کاهش آسیب‏ های ناشی از زلزله مؤثر است. بسیاری از شهرهای ایران بر روی پهنه‏ های با خطر نسبی متوسط و زیاد زلزله واقع شده‏ اند. شهر گرگان با جمعیتی حدود 330هزار نفر و وسعتی معادل 3600 هکتار در سال1390جزء شهرهای واقع بر روی پهنه‏ های زلزله‏ خیز با خطر نسبی زیاد است. وضعیت نامناسب استقرار تأسیسات زیربنایی شهر نقش اساسی در افزایش میزان آسیب‏های وارده به شهر در برابر زلزله دارند. در این مقاله، با استفاده از محاسبه، ترکیب و تحلیل شاخص‏ هایی همچون دسترسی به مراکز درمانی، فاصله از ایستگاه‏های آتش‏نشانی، دسترسی به فضاهای اسکان موقت و فاصله از پمپ بنزین و ایستگاه‏های تقلیل فشار گاز، میزان آسیب ‏پذیری شهر گرگان از طریق مدل منطق فازی و با استفاده از نرم ‏افزار  Arc Gisدر مواجهه با زلزله بررسی شد. با بررسی نقشه‏ ی نهایی آسیب‏ پذیری شهر گرگان، نتیجه می‏ گیریم پراکنش تأسیسات شهری در شهر گرگان به‏ خوبی انجام نگرفته و بر حسب فاصله از تأسیسات شهری، ساختمان‏های موجود در جنوب و شرق شهر شامل محله‏ های واقع در محور ناهارخوران و بلوار کاشانی در مقایسه با بقیه ‏ی محدوده‏ ی مورد مطالعه آسیب‏ پذیری بیشتری دارند که با استقرار تجهیزات و امکانات شهری در این مناطق از میزان آسیب‏ پذیری شهر در بحران زلزله کاسته خواهد شد. پراکنش مناسب تأسیسات شهری در محدوده ‏ی مرکزی شهر شامل محله‏ های واقع در محورهای گلشهر، کمربندی و امام رضا نیز باعث شده این مناطق در صورت وقوع زلزله دچار آسیب ‏پذیری کمتری شوند.}, keywords_fa = {آسیب ‏پذیری,زلزله,تأسیسات شهری,منطق فازی,گرگان}, url = {https://www.joem.ir/article_18575.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18575_8d0f2f96666f14aac15e15d507fc6aa0.pdf} } @article { author = {Noorian, Farshad and Esfandi, Saeed}, title = {Priority Analysis of Locating the Earthquake Crisis Management Supportive Bases According to Land Based Classification Standards (LBCS) using TOPSIS Technique, Case Study: District 1, region 6 of Tehran}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {55-72}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Failure to comply with the principles and criteria of locating in urban planning can cause great financial and human losses during an earthquake. Constructing crisis-management supportive bases in urban areas is one of the measures taken to reduce the adverse effects of natural and unnatural disasters. One of the most significant issues prior to constructing these bases is the site selection of them and choosing the safest place during the crisis which has the maximum efficiency in the least possible time in order to prevent extending the scope of crisis. In this study, the location priority indexes of the bases were identified and extracted in the first step by surveying the basis by observing the principles of supportive bases' site selection. These indexes included worn-out textures, access network hierarchy, compatible and incompatible adjacent, and population and residential density, which were considered and analyzed along with land-use issues. However, to avoid the one-dimensional approaches towards the land use category, land based classification standards, known as LBCS, with its dimensions (Activity, Function, Structure, Ownership and site development) were used. Then base location preference was determined at district area by use of TOPSIS technique, and eventually the information of that zone which was introduced as the first priority for constructing the base was used as the ArcGIS software input to determine the proximate location of the base.}, keywords = {Crisis management supportive base,Locating,LBCS,TOPSIS,GIS }, title_fa = {تحلیل اولویت مکانی پایگا ه های پشتیبان مدیریت بحران زلزله بر مبنای استاندارد طبقه بندی زمین مرجع کاربری ها با استفاده از روش تاپسیس، مطالعه ی موردی: ناحیه ی 1 منطقه ی 6 شهرداری تهران}, abstract_fa = {رعایت نکردن اصول و ضوابط مکان‏یابی در برنامه‏ ریزی شهری ممکن است در هنگام وقوع زلزله خسارات جانی و مالی فراوانی به بار آورد. از جمله اقداماتی که به منظور کاهش آثار سوء بلایای طبیعی و غیرطبیعی محل توجه قرار گرفته، احداث پایگاه‏ های پشتیبان مدیریت بحران در سطح شهرها بوده است. یکی از موارد جالب توجه پیش از احداث این پایگاه‏ها انتخاب مکان احداث آن‏هاست؛ مکانی که خود ایمن ‏ترین مکان در هنگام بحران بوده و بتواند در حداقل زمان ممکن حداکثر کارایی را داشته باشد و از گسترده شدن دامنه‏ ی بحران جلوگیری کند. در پژوهش صورت‏ گرفته، ابتدا با بررسی نقش سیستم‏ های مدیریت زمین در مدیریت بحران و سپس با رعایت اصول مکان‏یابی پایگاه‏های پشتیبان، شاخص‏های تعیین اولویت مکانی پایگاه شناسایی و استخراج گردید. این شاخص ‏ها عبارت بودند از بافت فرسوده، سلسله‏ مراتب شبکه ‏ی دسترسی، همجواری‏ های سازگار و ناسازگار و تراکم جمعیتی و مسکونی که در کنار بحث کاربری زمین مورد تجزیه‏ وتحلیل قرار گرفتند اما، برای پرهیز از نگاه تک ‏بعدی به مقوله‏ ی کاربری زمین، از سیستم طبقه‏ بندی زمین مرجع کاربری‏ ها یا همان ال. بی. سی. اس. با ابعاد (فعالیت، عملکرد، ساختار، مالکیت و توسعه‏ی زمین) استفاده شد. سپس، با استفاده از تکنیک تاپسیس، اولویت مکانی پایگاه در سطح ناحیه تعیین و در انتها اطلاعات مربوط به بخشی از ناحیه، که اولویت اول احداث پایگاه معرفی شده بود، به نرم‏ افزار آرک جی. ای. اس. وارد و در نهایت مکان تقریبی احداث پایگاه معین شد.}, keywords_fa = {پایگاه پشتیبان مدیریت بحران,مکان‏یابی,ال. بی. سی. اس,تاپسیس,آرک جی. ای. اس. }, url = {https://www.joem.ir/article_18576.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18576_1db28eb1981921a96d0e9c4441aafa09.pdf} } @article { author = {Dadashpoor, Hashem and Adeli, Zeinab}, title = {Measuring the Amount of Regional Resilience in Qazvin Urban Region}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {73-84}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Nowadays, special emphasis is put on the notion of resilience instead of vulnerability. So the need to have research in regional level is obvious, especially in Iran where there has not yet been any deep and encompassing study on the concept of resilience in regional level. The aim of this research is to assess the level of regional resilience in Qazvin Urban Region as a case study. In this applied research, descriptive-analytical- comparative method was used to identify the indicators affecting resiliency and to evaluate these indicators in Qazvin. After defining the indicators through library-based studies, the required information was gathered through population census and Qazvin Comprehensive Plan. Some data was gathered through 384 questionnaires distributed in Qazvin terminals. In order to incorporate indicators, the method of total distance from Mean was used. Based on this method, the definition of the optimal level for each index was required. The optimum level was reached after reviewing similar studies in United States (especially California) and Japan. Then the distance from optimal was calculated for index. The results illustrate that among the different dimensions of resiliency in Qazvin, institutional relationships (by 48 %) and the physical dimensions (by 45%) have more distance from optimal. "The ratio of hospital beds to population" of physical dimension, "social capital" of the social resiliency, "large-scale area business centers" of the economic resiliency and the "institutional performance" of institutional resiliency  have far distance from optimal, and need a priority in planning.}, keywords = {Resiliency,Regional Resilience,Crisis,Indicators,Qazvin}, title_fa = {سنجش ظرفیت های تاب آوری در مجموعه ی شهری قزوین}, abstract_fa = {در سال‏های اخیر، مطالعه درباره‏ ی مفاهیم تاب‏ آوری در مقیاس‏های شهری و منطقه‏ ای توجه ویژه‏ای را به خود جلب کرده است، هرچند سطح و تعداد این مطالعات در مقیاس شهری بیش از مطالعات انجام ‏شده در مقیاس‏های بالاتر است. از این رو، خلأ این دسته از مطالعات در حوزه‏ ی مطالعات منطقه‏ ای نمایان است. به‏ ویژه در کشور ایران، با وجود برخی مطالعات در زمینه‏ ی متون نظری در مقیاس شهری، هنوز مطالعه‏ ی عمیق و جامعی بر روی مفهوم تاب‏ آوری در بعد منطقه ‏ای صورت نپذیرفته است. هدف اصلی مقاله ارزیابی و مقایسه‏ ی مقادیر شاخص ‏های ابعاد مختلف تاب‏ آوری منطقه‏ ای در سطح مجموعه‏ ی شهری قزوین با حد بهینه‏ ی مقادیر این شاخص‏ها در سطح جهانی است. به منظور تعریف حد بهینه در این پژوهش، چنین فرض شد که مقدار عددی هر شاخص در مناطقی در سطح جهان را که تا کنون در آن‏ها بحران‏های متعددی اتفاق افتاده که در برابر آن تاب‏ آور بوده‏ اند (نظیر ژاپن و کالیفرنیا) می ‏توان حد بهینه‏ ی تاب‏ آور بودن هر شاخص در نظر گرفت. روش تحقیق مقاله توصیفی ـ تحلیلی ـ تطبیقی است. در این راستا، پس از مروری بر متون نظری و تجربی حاکم بر تاب‏ آوری، به ارائه‏ ی مدلی مفهومی برای ارزیابی میزان تاب‏ آوری در سطح مناطق پرداخته شد. آن‏گاه، با تعریف معیارها و شاخص‏ها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، نهادی و کالبدی ـ فضایی، میزان تاب‏آوری در مجموعه‏ی شهری قزوین با حد بهینه‏ی آن‏ها مقایسه شد. داده‏ها از طریق سالنامه‏های آماری و طرح مصوب مجموعه‏ی شهری قزوین و اطلاعات حاصل از سرشماری ژاپن و کالیفرنیا، که در مقالات مشابه آمده است، جمع‏آوری شد. در مورد معیارهای نهادی ـ اجتماعی (سرمایه‏ی اجتماعی)، 384 پرسشنامه به صورت تصادفی ساده توزیع و درصد آن‏ها محاسبه شد. نتایج یافته‏ها حاکی از آن است که در بین ابعاد مختلف تاب‏آوری، مجموعه‏ی شهری قزوین به لحاظ ابعاد نهادی (با 48 درصد فاصله از حد بهینه) و سپس ابعاد کالبدی ـ فضایی (با 45 درصد فاصله از حد بهینه) وضعیت نامناسب‏تری دارد. در بین شاخص‏ها نیز، به غیر از دو شاخص «جمعیت زنان» و «جمعیت بالای 65 و زیر 6 سال»، از بعد اجتماعی و «مساحت مراکز اشتغال در بخش صنعت و کشاورزی» از بعد کالبدی ـ فضایی باقی شاخص‏ها از حد بهینه پایین‏تر است. اما در این میان، شاخص «نسبت تخت‏های بیمارستان به جمعیت» مربوط به بعد تاب‏ آوری کالبدی ـ فضایی، «سرمایه‏ ی اجتماعی» از بعد تاب‏ آوری اجتماعی، «مساحت مراکز کسب‏ وکار بزرگ‏ مقیاس» از بعد تاب‏ آوری اقتصادی و شاخص «عملکرد نهادی» از بعد تاب‏ آوری نهادی وضعیت نامناسب‏تری دارند و باید در اولویت برنامه‏ ریزی قرار گیرند.}, keywords_fa = {تاب‏‏‏ آوری,تاب‏ آوری منطقه ‏ای,بحران,مجموعه‏ ی شهری قزوین}, url = {https://www.joem.ir/article_18579.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18579_7c9150d1b9eea9c6179e6e3815d1e8e2.pdf} } @article { author = {Rahimdel Meybodi, Mahdi and Amiri, Amirhossein and Karbasian, Mahdi}, title = {Optimal Strategies for Defense of Sensitive Systems with False Targets and Reliability Approach}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {85-94}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Nowadays, protecting sensitive resources is one of the most important issues by government politics. So, it is essential that government, in order to achieve this target, utilizes beneficial strategies. In this paper, investment optimization for the protection of sensitive systems has been investigated. Defender minimizes the expected damage with respect to budget and area restrictions of defense equipment. However, the attacker maximizes the expected damage of sensitive targets with respect to cost and weight restrictions of attack equipment. Besides, defender deploys false elements to reduce the probability of system and real target vulnerability. False and real elements cannot be distinguished by the attacker. But the attacker has some probability of successfully detecting false targets. The aim of this study is to determine the optimal strategies for defense of sensitive targets considering probability of a successful attack, attacker capability in detecting false targets, reliability block diagram and game theory approach. Finally, the presented model is illustrated for the case study and final findings are analyzed.}, keywords = {Sensitive systems,Reliability,Defense,False targets,Game Theory}, title_fa = {راهبرد‌های بهینه‌ی دفاع از سامانه‌های حسّاس با وجود اهداف مجازی و رویکرد قابلیت اطمینان}, abstract_fa = {امروزه دفاع از مناطق و منابع حسّاس، یکی از سیاست‌های کلان بقای دولت‌ها محسوب می‌شود و برای رسیدن به این هدف، به‌ کارگیری راهبرد‌های آگاهانه و مفید لازم و ضروری است. در این تحقیق، نمونه‌ سازی برای بهینه‌ یابی سرمایه‌ گذاری حفاظت از سامانه‌ های حساس در نظر گرفته شده است که در این سامانه‌ ها، مدافع با توجه به محدودیت‌های بودجه و فضای مورد نیاز برای تجهیزات دفاع، به دنبال حداقل‌‌سازی خسارت وارده از سوی مهاجم است در حالی ‌که هدف مهاجم تخریب حداکثری اهداف حساس با توجه به محدودیت‌های بودجه و وزن تجهیزات تهاجمی است. در این حالت، مدافع برای فریب‌ دادن مهاجم همچنین کاهش خسارت وارده به سامانه‌ های حساس، تعدادی اهداف مجازی (مصنوعی) ایجاد می‌کند و مهاجم در پی شناسایی نکردن قطعی این اهداف مجازی، برای تشخیص آنها به‌صورت احتمالی عمل می‌کند. به‌طور کلّی در این تحقیق، با توجه به احتمالات موجود در حمله‌ی موفق، قدرت تشخیص مهاجم در شناسایی اهداف مجازی، ساختار قابلیت اطمینان سامانه و رویکرد نظریه بازی‌ها در پیدا کردن نقطه‌ی ‌تعادل  ، یک نمونه‌ی برنامه‌ریزی غیرخطی برای تعیین میزان سرمایه‌ گذاری دفاع از تمامی زیرسامانه ‌ها ارائه شده است. در نهایت، نمونه‌ی ارائه ‌شده‌ی تحقیق برای یک  نمونه‌ی کاربردی استفاده می‌شود و نتایج نهایی آن، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.}, keywords_fa = {سامانه های حساس,قابلیت اطمینان,دفاع,اهداف مجازی,نظریه بازی ها}, url = {https://www.joem.ir/article_18580.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18580_7d0609b8df141dbca08e06dec7892a61.pdf} } @article { author = {Arkat, Jamal and Zamani, Shokoufeh and Qods, Parak}, title = {Location-routing for emergency facilities considering destruction probabilities for communication paths in crises}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {95-106}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Planning to prevent and respond to disasters are two key aims of the crisis management.  This paper tries to location-routing facilities considering destruction probabilities for communication paths and congestion in facilities, due to the crises. Thus, a bi-objective model is developed to determine the location emergency facilities, assignment of injuries and routing of emergency vehicles. An injury can receive emergency service if there is at least a free server in corresponding facility and also, the route between its location and related facility is not destructed. The objective functions of the proposed model are the minimization of the rate of injuries not being covered and the minimization of the average travelling times per a time unit. The proposed model was solved using two solution procedures, including ɛ-constraint method and a multi-objective genetic algorithm. The accuracy of the proposed model and the performance of the proposed algorithms are evaluated using a case study.}, keywords = {crisis management,Location-routing,Emergency facilities,Queueing systems,ɛ-constraint method}, title_fa = {مکان‌یابی و مسیریابی تسهیلات اورژانسی با فرض احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی در زمان بحران}, abstract_fa = {برنامه‌ریزی برای پیشگیری از وقوع حوادث از یک سو و تصمیم‌گیری‌های درست برای کاهش آثار ناشی از وقوع بحران از سوی دیگر اهداف کلیدی مدیریت بحران‌اند. در این تحقیق، مسئله‌ی مکان‌یابی و مسیریابی تسهیلات اضطراری با در نظر گرفتن احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی و ازدحام تسهیلات اورژانسی در زمان وقوع بحران بررسی می‌گردد؛ بدین منظور، یک مدل برنامه‌ریزی ریاضی دوهدفه برای انتخاب مکان استقرار تسهیلات، تخصیص تسهیلات به مصدومان و تعیین مسیرهای ارتباطی ارائه می‌شود. در مدل ریاضی ارائه‌شده، فرد مصدوم در صورتی می‌تواند خدمات اورژانسی را دریافت کند که حداقل یک سرور آزاد در تسهیل متناظر، مستقر و مسیر ارتباطی از تسهیل تا مکان وی تخریب نشده باشد. توابع هدف مدل ارائه‌شده شامل کمینه کردن مجموع میزان مصدومان پوشش‌نیافته و کمینه کردن میانگین زمان‌های سفر در واحد زمان است. برای حل مسئله‌ی مورد بررسی، دو الگوریتم حل شامل الگوریتم دقیق محدودیت اپسیلون و الگوریتم فراابتکاری ژنتیک چندهدفه ارائه می‌گردد. صحت مدل ریاضی و کارایی الگوریتم‌های ارائه‌شده از طریق ارائه‌ی مثالی عددی ارزیابی می‌شود.}, keywords_fa = {مدیریت بحران,مکان‌یابی ـ مسیریابی,تسهیلات اورژانسی (اضطراری),سیستم‌های صف,روش محدودیت اپسیلون}, url = {https://www.joem.ir/article_18581.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18581_df63d68ef4b1b32644b098b3a76125b0.pdf} } @article { author = {Edalat Sarvestani, Mohammad Reza and Shahraki, Mohammad Reza}, title = {Comparing affective factors Ranks in the supply chain Management by using Fuzzy ELECTRE (І) method and ackknife resampling method with an Interval Analysis}, journal = {Emergency Management}, volume = {4}, number = {2}, pages = {107-117}, year = {2016}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {Due to rapid and extensive changes in the supply chain and to survive in competitive cycle, to have an effective supply chain management, origizations have to identify and assess risks accurately. In situations that the number of experts are not enough so, we encounter lack of sufficient information, some existent methods cannot present accurate ranking of the supply chain risks. To solve this problem, in this paper we used jackknife resampling method. moreover, Because of the difficulty of determining the exact amount of risks in real world, in this paper Fuzzy calculation interval analysis technique which was based upon confidence interval and experts opinions is applied. So in this article by means of Fuzzy ELECTRE(I) techniqe and also jackknife re-sampling method and interval analysis we pursue assessment and ranking of effective factors in the risk management of supply chain. Calculation results show that Jackknife resampling method along with interval analysis can provide more exact ranking that fuzzy ELECTRE(I) and external environment factor and related factor to the supporting system are the most and the least important factor respectively and among the risks associated with external environment, political issue are the most important factors and the least significant rank belongs to social issues.}, keywords = {Ranking Risk,supply chain,Fuzzy ELECTRE(I),Jackknife resampling method,Interval Analysis}, title_fa = {مقایسه‏ ی رتبه‏ بندی عوامل مؤثر در مدیریت خطر زنجیره‏ ی تأمین به روش الکتر I فازی و روش نمونه‎گیری جک‏ نایف همراه با تحلیل بازه ‏ای}, abstract_fa = {با توجه به تغییرات سریع و گسترده‏ی زنجیره ‏ی تأمین، سازمان‏ها برای بقا در چرخه‏ ی رقابت و به منظور اجرای مدیریت اثربخش زنجیره‏ ی تأمین باید فرآیند شناسایی و ارزیابی دقیق خطر را انجام دهند. در مواقعی که به علت کمبود نیروی متخصص و یا محدودیت زمانی اطلاعات اندکی در دست است، برخی از مدل‏های موجود رتبه ‏بندی دقیقی از خطرهای زنجیره‏ ی تأمین ارائه نمی ‏دهند. برای رفع این مشکل، در این مقاله، از روش نمونه‏ گیری مجدد جک‎نایف استفاده شده است. علاوه بر این، تعیین مقدار دقیق خطر در واقعیت امری مشکل است؛ بدین منظور، در این تحقیق، از حالت فازی و روش تحلیل بازه‏ای برای برآورد خطر‏ها به شکل بازه با توجه به مفهوم فاصله‏ ی اطمینان و آرای متخصصان استفاده شده است؛ از این رو، این مقاله با استفاده از روش الکتر I فازی و همچنین روش نمونه‏ گیری مجدد جک‏ نایف و تجزیه‏ وتحلیل بازه ‏ای به ارزیابی و رتبه ‏بندی عوامل مؤثر در مدیریت خطر زنجیره ‏ی تأمین پرداخته شده است. نتایج محاسبات نشان می ‏دهد که روش نمونه‏ گیری مجدد جک ‏نایف همراه با تحلیل بازه‏ ای رتبه‏ بندی دقیق‏ تری در مقایسه با روش الکتر I فازی ارائه می ‏دهد و عامل محیط بیرونی دارای بیشترین اهمیت و عامل پشتیبانی دارای کمترین اهمیت است. همچنین، در بین خطرهای مرتبط با عامل محیط بیرونی، مسائل سیاسی بیشترین اهمیت و مسائل اجتماعی کمترین اهمیت را دارند.}, keywords_fa = {رتبه‏ بندی خطر,زنجیره ‏ی تأمین,الکتر I فازی,روش نمونه‏ گیری مجدد جک‏ نایف,تحلیل بازه‏ ای}, url = {https://www.joem.ir/article_18582.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_18582_6221ce8ac3a1d09ab6cc5c14f8cd25c4.pdf} }