دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
4
1
2015
08
23
بهینه سازی حرکت سرویس رسانهای فرودگاهی در شرایط اضطراری
5
15
FA
ابوذر
رمضانی
دانشجوی دکتری سیستم اطلاعات مکانی، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
abouzar.ramezani@gmail.com
محمدرضا
ملک
دانشیار، گروه سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
حمید
دهقانی
استادیار، پژوهشکده آفا، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
hamid_deh@yahoo.com
حبیب اله
سهامی
استادیار، مرکز پژوهشی علوم و فناوری آمایش و مکانیابی، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
ddd@yahoo.com
رضا
حسنوی
00000000000000000000
دانشیار، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
r_hosnavi@yahoo.com
<span lang="FA">توسعه</span><span lang="FA">ی</span><span lang="FA">حمل</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">نقل</span><span lang="FA">هوایی</span><span lang="FA">موجب</span><span lang="FA">تغییرات فراوانی</span><span lang="FA">در</span><span lang="FA">فرودگاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها</span><span lang="FA">شده</span><span lang="FA">است.</span><span lang="FA">تعداد</span><span lang="FA">اپرونها<sup>1</sup></span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">پایانهها</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">نظر پیچیدگی</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">اندازه</span><span lang="FA">رو</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">افزایش</span><span lang="FA">است. به</span><span lang="FA">علت</span><span lang="FA">افزایش</span><span lang="FA">تعداد پروازها، تعداد</span><span lang="FA">هواپیماها و</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">تبع</span><span lang="FA">آن</span><span lang="FA">افزایش تجهیزات،</span><span lang="FA">وسائل</span><span lang="FA">نقلیه</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">موانع</span><span lang="FA">ثابت، احتمال وقوع بحران در فرودگاه افزایش یافته است.</span>
<span lang="FA">با توجه به این موضوع، تحقیق قابل توجهی برای کاهش بحران در فرودگاهها و بهینه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">سازی دسترسی سرویس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رسانان به هواپیماها انجام نشده است. سامانه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ی اطلاعات مکانی، با توانایی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی که در تجزیه و تحلیل داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مکانی ارائه داده است، متخصصان و مهندسان فرودگاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها را در به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کارگیری آن برای بهبود مدیریت بحران در فرودگاه راغب کرده است. در این تحقیق اطلاعات مکانی و زمانی مربوط به سرویس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رسانی در فرودگاه، که یکی از عوامل اصلی وقوع بحران در فرودگاه است، به صورت غیرآنی تجزیه و تحلیل شده و شیوه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای نو برای بهینه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">سازی دسترسی سرویس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رسانان به هواپیماها و در نتیجه کاهش بحران در فرودگاه ارائه شده است. هدف به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کارگیری این شیوه بهینهسازی دسترسی خودروهای سرویسرسان (با شرط تأخیر نداشتن پروازها) برای کاهش بحران در فرودگاه است. در طرح پیشنهادی عملیات سرویسرسانی با در نظر گرفتن دو حالت منجر به کاهش بحران میشود: در حالت اول سرویسرسان پس از ارائهی سرویس به جایگاه دائم باز میگردد و در حالت دیگر سرویسرسان پس از ارائه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ی سرویس در جایگاه موقت توقف میکند. نتایج نشان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دهد که در هر دو حالت با کاهش تعداد سرویسرسانها در سطح فرودگاهها از میزان بحران کاسته می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شود.</span>
سامانهی اطلاعات مکانی,فرودگاه,سرویس پوش و تاو,دسترسی,مدیریت بحران
https://www.joem.ir/article_14928.html
https://www.joem.ir/article_14928_088bdd3dd97c4cceec77de9484553f87.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
4
1
2015
08
23
مقایسهی مدل بهینهسازی تصادفی و سایر روشهای احتمالی برای اختصاص منابع اقتصادی جهت کاهش ریسک لرزهای منطقه ای
17
39
FA
الناز
پیغاله
دانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
e_peyghaleh@yahoo.com
محمدرضا
ذوالفقاری
دانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
mzolfaghari@catrisks.com
این پژوهش با هدف ارائهی روشی برای ارزیابی و تعیین اولویت اقدامات کاهش ریسک لرزهای در کشورهای لرزهخیز در حال توسعه و اختصاص بودجهی لازم به این اقدامات و یاری دادن مدیران و تصمیمگیرندگان در این امر، انجام شده است. در این پژوهش یک مدل برنامهریزی بهینهسازی تصادفی (احتمالی) دو مرحلهای توسعه داده شده که منابع اقتصادی اختصاص یافته به راهکارهای کاهش ریسک لرزهای (مقاومسازی) و بازسازی پس از زلزلههای احتمالی آینده را در سطح منطقهای بهینه سازد. مدل بهینهسازی پیشنهاد شده، راهکارهای کاهش ریسکهای موجود را با هدف کمینه کردن هزینههای مقاومسازی، بازسازی و ریسک خسارت اقتصادی بیش از حد مجاز مورد جستجو قرار میدهد، تا راهکار بهینه را با توجه به محدودیتهای موجود پیدا کند. همچنین در پژوهش حاضر برای بررسی مدل تصادفی پیشنهاد شده از دیدگاه عدم قطعیت وقوع زلزلهها و نشان دادن برتری مدل تصادفی نسبت به سایر روشهای احتمالی که بحث عدم قطعیت زلزلهها را خارج از فرایند بهینهسازی در نظر میگیرند، مدلهای احتمالی دیگر نیز ارائه شده است و با انجام مطالعهی موردی برای شهر تهران، اولاً کاربردهای عملی مدل تصادفی و سایر روشهای احتمالی بهینهسازی پیشنهاد شده ارائه شده است، ثانیاً با محاسبهی عوامل کلیدی نشانگر برتری مدلهای تصادفی با نامهای «ارزش مورد انتظار اطلاعات صحیح» و «ارزش حل تصادفی»، مدل تصادفی با سایر مدلهای احتمالی مورد مقایسه قرار گرفته است.
کاهش ریسک لرزهای,بهینهسازی,اختصاص منابع,مقاومسازی,مدل تصادفی,ارزش حل تصادفی
https://www.joem.ir/article_14929.html
https://www.joem.ir/article_14929_1916ce888d8627adf9e6efc408acd5fa.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
4
1
2015
08
23
توسعه ی روشی برای شبیه سازی آبگرفتگیهای شهری منطبق بر زیرساختهای جمع آوری سیلاب
41
50
FA
هانیه
جعفری
سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS)، دانشکدهی مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
h_jafari861@yahoo.com
علی اصغر
آل شیخ
گروه سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS)، دانشکدهی مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
alesheikh@kntu.ac.ir
با گسترش فرایند شهری شدن، وضعیت سطح زمین و آب و هوا دچار تغییر شده است. از نتایج این تغییر، وقوع آبگرفتگیهای مکرر در مناطق شهری است. مدلسازی آبگرفتگی ابزاری مناسب برای تصمیمگیریهای سریع و تسهیل مدیریت این نوع بحران است. این مقاله به شبیهسازی آبگرفتگی ناشی از بارندگی میپردازد. روش پیشنهادی از دادههای ورودی، که عموماً در دسترس است، بهره جسته است تا به سرعت به تخمین وضعیت آبگرفتگی برسد. روش پیشنهادی از مدلهای هیدرولوژیکی اقتباسشده و بر مبنای نظامهای اطلاعات مکانی است. تأثیر زیرساختهای سطحی و زیرسطحی جمعآوری سیلاب در محاسبات آبگرفتگی لحاظ شد. فرورفتگیهای سطح زمین بهمنزلهی مناطق اصلی دارای پتانسیل آبگرفتگی در نظر گرفته شدند. مقدار رواناب سطحی که از حوزهی بالادست هر فرورفتگی به آن وارد میشود، میزان آبگرفتگی را تعیین میکند. بیشینهی مقدار ذخیرهی آب، جهت و ترتیب حرکت جریان بین فرورفتگیها همگی در شبیهسازی آبگرفتگی لحاظ شدند. منطقهی مورد مطالعه بخشی از منطقهی 22 شهر تهران انتخاب گردید. نتایج نشان داد که روش به کار گرفته شده میتواند موقعیت آبگرفتگیها در مناطق شهری را بیابد و حجم و عمق آنها را با در نظرگیری تأثیر زیرساختهای جمعآوری سیلاب محاسبه کند. در مقایسه با مدل USISM مجموع حجم و عمق شبیهسازیشده به ترتیب 9/13 و 7/12 درصد کاهش داشت که علت آن میتواند در نظر نگرفتن تأثیرات نوع کاربری و زیرساختهای جمعآوری سیلاب در مدل USISM باشد. روش پیشنهادی میتواند برای ایجاد شبکههای پیشبینی بحران آبگرفتگی بهمنزلهی راهکاری غیرسازهای برای کاهش پیامدهای بحران به کار گرفته شود.
آبگرفتگی,رواناب,مدیریت بحران,شبیهسازی,رگبار
https://www.joem.ir/article_14930.html
https://www.joem.ir/article_14930_434c7f20d582125780ce7d3734abf374.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
4
1
2015
08
23
پهنه بندی خطر و خسارت زمین لغزش
51
62
FA
آیدینگ
کرنژادی
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
akornegady@yahoo.com
مجید
اونق
گروه آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
majidownagh@gmail.com
امیر
سعدالدین
گروه آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
amir.sadoddin@gmail.com
تحقیق پیشرو بر تهیهی نقشهی پهنهبندی خطر و خسارت زمینلغزش در حوضهی آبخیز بحرانی زیارت گرگان متمرکز شده است. نقشهی شدت خسارت زمینلغزش از معادلهی وارنس (معادلهی عمومی ریسک) و از ترکیب سه نقشهی خطر، عناصر در معرض خطر و درجهی آسیبپذیری تهیه میشود. برای پهنهبندی خطر زمینلغزش از دو روش آماری چند متغیره (رگرسیون لجستیک) و مدل LNRF استفاده شده است. پس از اعمال نرخ به طبقات پارامترها، نقشهی شدت خطر زمینلغزش برای هر یک از مدلها تهیه شد. مدل برتر بهوسیلهی چهار شاخص جمع کیفیتها (Qs)، دقت نتایج پیشبینی شده (P)، ROC و آزمون کای اسکوئر انتخاب شد و مبنای تهیهی نقشهی خسارت قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که مدل رگرسیون لجستیک برای پهنهبندی خطر زمینلغزش کارایی بیشتری دارد و 62/13 درصد و 04/9 درصد از حوضهی آبخیز زیارت ـ شامل روستای زیارت ـ به ترتیب در پهنهی خطر و خسارت زیاد و خیلی زیاد قرار میگیرند.
پهنهبندی,معادلهی وارنس,LNRF,رگرسیون لجستیک
https://www.joem.ir/article_14931.html
https://www.joem.ir/article_14931_529ab2cc004760d87dbc25c2f012e2cc.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
4
1
2015
08
23
مدلسازی موجودی برای مقابله با بلایای طبیعی
63
77
FA
جواد
بهنامیان
گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
behnamian@basu.ac.ir
محمد
پور مراد خانی ملالی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی تویسرکان، دانشگاه بوعلی سینا، تویسرکان
mohammad_moradkhani71@yahoo.com
حسین
رضایی کچیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، دانشکده فنی تویسرکان، دانشگاه بوعلی سینا، تویسرکان
jvd618@yahoo.com
در این مقاله موضوع مکانیابی انبارها و تصمیمات مربوط به نگهداری کالا در آنها برای مقابله با تقاضای ناگهانی هنگام وقوع یک حادثه بررسی شده است. اگرچه تحقیقات گستردهای در زمینهی مکانیابی مربوط به اینگونه زنجیرهها انجام شده است، اما در زمینههای تئوری و برنامههای کاربردی توجه زیادی به زنجیرههای امدادرسانی بلایا نشده است. در این تحقیق اولین هدف شناسایی ویژگیهای مسئلهی طراحی شبکهی امدادرسانی در یک زنجیرهی امدادرسانی است. با یک رویکرد تحلیلی بحث تصمیمگیری در مورد مکانیابی مراکز عرضه و کالاهای موجود در این مراکز صورت گرفته است. در قدم دوم و در بخش اصلی مقاله، مسئله مدلبندی شده است. مدل پیشنهادی بحث مکانیابی و پایش موجودی را به صورت یکپارچه در نظر میگیرد و چند نوع کالا با درجه اهمیت متفاوت و زمانهای پاسخگویی مختلف را مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت مدل با توجه به دادههای واقعی در ایران و با هدف تسهیل امدادرسانی در حوادث طبیعی حل میشود و نتایج به دست آمده تحلیل میگردد.
زنجیرهی امدادرسانی,مدیریت زنجیرهی تأمین بحران,مسئلهی مکانیابی
https://www.joem.ir/article_14932.html
https://www.joem.ir/article_14932_be48c912b4167e941598d1e99f0fe517.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
4
1
2015
08
23
تعیین میزان تخریب ساختمانها پس از زلزله با بهکارگیری مدل ANFIS و تصاویر سنجش از راه دور
79
91
FA
میلاد
جانعلی پور
دانشجوی دکتری سنجش از دور، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
m_janalipour89@yahoo.com
علی
محمدزاده
استادیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
almoh2@gmail.com
محمد جواد
ولدان زوج
دانشیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
valadanzouj@kntu.ac.ir
سعید
امیرخانی
-کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
amirkhani_saeed@yahoo.com
<span lang="AR-SA">امدادرسانی سریع پس از وقوع زلزلههای شدید در مناطق شهری یکی از وظایف امدادرسانان است. نقشهی تخریب ساختمانها میتواند اولویت امدادرسانی را مشخص کند. یکی از منابع اصلی در تهیهی نقشهی تخریب، علم سنجش از دور است. تحقیقات زیادی در بحث ارزیابی خسارت با استفاده از دادههای سنجش از دور انجام شده است. در این تحقیق اطلاعات کلاسها با استفاده از طبقهبندی در سطح پیکسل از تصاویر ماهوارهای بعد از زلزله استخراج شد. با استفاده از اطلاعات کلاسها و به کمک مدل </span><span dir="LTR">ANFIS</span><span> <span lang="AR-SA">یک</span></span><span lang="AR-SA">شبکهی فازی طراحی شد که با استفاده از درصد پیکسلهای ساختمان، سایه و آوار، میزان تخریب ساختمانها را تشخیص میدهد. نتایج ارزیابی شبکهی فازی عصبی طراحی شده نشان میدهد که این شبکه در دستهبندی ساختمانها به 3 کلاس تخریب از صحت کلی 92 % برخوردار است. ساختمانها در این تحقیق در کلاسهای آسیبندیده، تخریب سنگین و ویران دستهبندی شدهاند. </span>
سنجش از دور,نقشهی تخریب,تخریب ساختمان,مدل فازی ـ عصبی
https://www.joem.ir/article_14933.html
https://www.joem.ir/article_14933_85bb70c60e1e4b9252222ef720d481da.pdf
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
4
1
2015
08
23
ارزیابی خطر زمینلرزه در حوزهی شهری ایذه با استفاده از مدلهای چندمعیاری WLC و AHP در محیط GIS
93
101
FA
سیده معصومه
موسوی
دانش آموخته جغرافیای طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
mosavi14@yahoo.com
موسی
عابدینی
دانشیار، گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
abdini@yahoo.com
اباذر
اسمعلی عوری
دانشیار، گروه مرتع و آبخیزداری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
abazar.esmali@gmail.com
هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل خطر وقوع زمینلرزه در محدودهی حوزهی شهری ایذه واقع در شمال شرق استان خوزستان با استفاده از مدلهای چندمعیاری است. ویژگیهای مورد استفاده در این پژوهش شامل فاصله از خطوط گسل، طول گسل، ویژگیهای لرزهای مانند بزرگای زمینلرزه، وضعیت ساختاری سازندهای زمینشناسی و عمق آب زیرزمینی است. ابتدا پنج لایهی ذکرشده در محیط نرمافزار ArcGIS نسخهی 10 تهیه و طبقهبندی گردیدند. سپس با استفاده از روش مقایسهی زوجی و نظرهای کارشناسی وزندهی شدند و در مرحلهی بعد وارد مدلها گردیدند. خروجی حاصل از این اعمال شامل دو نقشهی پهنهبندی به روشهای WLC و AHP است. نتایج حاصل از مدلها نشان میدهد که بر اساس مدل AHP92/10 درصد، و بر اساس مدل WLC، 58/16 درصد از محدودهی مورد مطالعه در طبقهی خطر بسیار بالای زمینلرزه قرار دارد. ارزیابی مدلها، با توجه به مشاهدات میدانی و دادههای به کار گرفته شده، بیانگر این است که مدل WLC دارای کارایی بهتری نسبت به مدل AHP در پهنهبندی خطر زمینلرزه در محدودهی مورد مطالعه است.
زمینلرزه,حوزهی شهری ایذه,مدلهایAHP و WLC,GIS
https://www.joem.ir/article_14934.html
https://www.joem.ir/article_14934_237d2e78d29efa5900377c46e780c02d.pdf