ارائه‏‏ی یک الگوی بهینه‏سازی برای مسئله‏ی پاک‏سازی آوار در فاز پاسخ به بحران

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه تهران

2 استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس فنی دانشگاه تهران

3 استادیار دانشکده مهندسی صنایع، پردیس فنی دانشگاه تهران

چکیده

هدف از مرحله‏ی پاسخ بعد از بحران، کاهش تلفات انسانی از طریق دسترسی به مناطق بحران‏زده به منظور انتقال کمک‏های امدادی و عملیات جست‏و‏جو و نجات مصدومان در سریع‏ترین زمان ممکن است. آوار ناشی از فاجعه موجب مسدود شدن راه‏ها و مانع از دسترسی گروه‏های امداد و نجات به مناطق بحران‏زده می‏شود. برای کاهش اثرهای منفی فاجعه، تصمیم‏گیری مبنی بر اینکه کدام راه‏ها در راستای حمل‏ونقل کمک‏های امدادی پاک‏سازی شوند بسیار حیاتی است. در این مقاله مدلی (الگویی) برای مسئله‏ی پاک‏سازی آوار با هدف حداقل کردن زمان دسترسی به مناطق بحرانی نظیر بیمارستان‏ها ارائه شده است. برای کاهش زمان حل مسئله، الگوریتم دو مرحله‏ای مبتنی بر الگوریتم شبیه‏سازی تبرید ارائه شده است. همچنین کارایی و کاربردپذیری الگو و روش حل پیشنهادی در منطقه‏ی 2 تهران مورد بررسی و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت در نظر گرفتن یک برنامه‏ی جامع برای پاک‏سازی آوار و در نظر گرفتن چند قرارگاه برای پاک‏سازی آوار در فاز پاسخ به بحران است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing an optimization model for Debris clearance problem During Disaster Response Phase

نویسندگان [English]

  • shayan Tavakoli 1
  • Masoud Rabani 2
  • Ali Bozorgi-Amiri 3
1 Student
2 Professor, School of Industrial Engineering, College of Engineering, University of Tehran
چکیده [English]

The purpose of response phase after a disaster is to reduce mortality by accessing affected areas in order to transport relief items and search and rescue activities as soon as possible. Debris caused by the disaster blocks the roads and prevents emergency aid teams to access the disaster affected regions. Deciding which roads to clean in order to transport relief items is crucial to diminish the negative effect of a disaster on human health. In this paper we developed a mixed integer mathematical model for the debris clearance problem considering multi-depot and multi-vehicle. The aim of our model is to minimize the maximum walk of the vehicles. For decreasing the computational time, we developed a two-phase heuristic based on simulated annealing. Validity and applicability of the proposed model and solution algorithm is tested and analysed in a region of Tehran, Iran. The results of this experiment underlie the importance of multi-depot and considering a comprehensive plan for the debris removal problem in the response phase.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Disaster Management
  • Debris clearance problem
  • Humanitarian logistics
  • Vehicle routing problem
  • Simulated Annealing