• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
علمی پژوهشی مدیریت بحران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1396)
شماره شماره 1
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
محمودزاده, ابراهیم, صحرایی, مهدی, قوچانی خراسانی, محمدمهدی. (1396). تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیش‌بینی بحران. علمی پژوهشی مدیریت بحران, 6(1), 77-91.
ابراهیم محمودزاده; مهدی صحرایی; محمدمهدی قوچانی خراسانی. "تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیش‌بینی بحران". علمی پژوهشی مدیریت بحران, 6, 1, 1396, 77-91.
محمودزاده, ابراهیم, صحرایی, مهدی, قوچانی خراسانی, محمدمهدی. (1396). 'تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیش‌بینی بحران', علمی پژوهشی مدیریت بحران, 6(1), pp. 77-91.
محمودزاده, ابراهیم, صحرایی, مهدی, قوچانی خراسانی, محمدمهدی. تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیش‌بینی بحران. علمی پژوهشی مدیریت بحران, 1396; 6(1): 77-91.

تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیش‌بینی بحران

مقاله 6، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 11، بهار و تابستان 1396، صفحه 77-91  XML اصل مقاله (1323 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
ابراهیم محمودزاده1؛ مهدی صحرایی 2؛ محمدمهدی قوچانی خراسانی3
1دانشیار مجتمع مدیریت و فناوری های نرم دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2دانشجوی دکتری امنیت سایبری-دانشگاه عالی دفاع ملی
3محقق/ دولتی
چکیده
امروزه به دلیل پیچیدگی‌های فضای سایبری و تأثیرگذاری آن بر بسیاری حوزه‌های دیگر از منظر امنیت ملی نیاز به سیستم پایش با رویکرد روندیابی فضای سایبری و نیز داشتن دید جامع نسبت به همه‌ی ابعاد آن شامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی امنیتی و علم و فناوری بیش از پیش ضروری است. با گسترش سیستم‌های پایگاهی و حجم بالای داده‌های ذخیره شده در این سیستم‌ها، نیاز به ابزاری است تا بتوان داده‌های ذخیره شده را پردازش کرد و اطلاعات حاصل از این پردازش را در اختیار کاربران قرار داد. با توجه به گسترش روزافزون ابزارهای ارتباطی در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و لزوم ایجاد آگاهی اطلاعاتی بر این حوزه با رویکرد جلوگیری از غافل‌گیری در مواجهه با بحران و از سوی دیگر حجم، سرعت و تنوع داده‌های شبکه‌های اجتماعی، لزوم تدوین استراتژی فناوری کلان داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی امری بسیار ضروری است. گفتنی است این مفهوم به جهت تازگی با روش‌های تحلیلی سنتی به هیچ‌وجه قابل اجرا نیست و باید در مواجهه با این حوزه از فناوری‌های نوین بهره برد. از آنجایی که یکی از اصلی‌ترین مباحث در حوزه‌ی کلان داده روش‌های داده‌کاوی برای پالایش داده و دست‌یابی به ارزش افزوده در حوزه‌ی داده‌های عظیم است، در پژوهش حاضر سعی شده است تا فناوری‌های مورد نیاز شناسایی شده و ضمن تحلیل و اولویت‌بندی آن به تدوین استراتژی فناوری کلان داده در تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای پیش‌بینی وقوع بحران پرداخته شود. با توجه به موضوع و هدف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی - توسعه‌ای1 است. روش تحقیق کمی است و جمع‌آوری اطلاعات از طریق پانل خبرگان و استفاده از پرسشنامه‌ی بسته بوده است و جامعه‌ی آماری نیز تعداد 20 نفر از نخبگان عرصه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است و روش تحلیل بهره‌گیری از طیف لیکرت برای ارزش‌گذاری اولویت‌های استراتژی کلان داده بوده است.   
کلیدواژه‌ها
تحلیل شبکه‌های اجتماعی؛ استراتژی کلان داده؛ پیش‌بینی بحران
مراجع

 

  1. Cong, X. & Pandya, K., (2003). Issues of KM in the public sector. Electronic Journal of Knowledge Management, 1(2), 25-33.
  2. کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، جلد 1، ظهور جامعه‌ی شبکه‌ای، ترجمه‌ی احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراسته‌ی علی پایا، تهران، طرح نو، چاپ پنجم.
    1. Braun A., Boden M., and Zappacosta M. (Eds.). (2003). Healthcare Technologies Road mapping: The Effective Delivery of Healthcare in the Context of an Ageing Society (HCTRM), JRC/IPTS-ESTO Study.
    2. آراستی، محمدرضا؛ کریم پور کلو، احمد (1385، تابستان). طراحی مدلی برای ارزیابی فناوری در گستره‌ی شبکه‌ی زنجیره‌ی تأمین یک بنگاه مادر، چهارمین کنفرانس بین‌المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، تهران.
      1. Chen, Z. S., Kalashnikov, D. V. and Mehrotra, S. (2009). Exploitingcontext analysis for combining multiple entity resolution systems. In Proceedings of the 2009 ACM International Conference on Management of Data (SIGMOD'09).
      2.  IBM Big data & Analytic Hub, (2016). http://www.ibmbigdatahub.com/
      3. Thompson, J B.: Media and modernity(2013): A social theory of the media. John Wiley & Sons.
      4. Kim, Y., Hsu, S-H., de Zuniga, H.G. (2013): Influence of social network use on discussion network heterogeneity and civic engagement: The moderating role of personality traits. Journal of Communication 63.3, 498-516.
      5. Zhou, L., Ding, L., & Finin, T. (2011). How is the semantic web evolving? A dynamic social network perspective. Computers in Human Behaviour, 27(4), 1294-1302.
      6. Kaschesky, M., Sobkowicz, P., Bouchard, G. (2011). Opinion Mining in Social network: Modelling, Simulating, and Visualizing Political Opinion Formation in the Web.In: The Proceedings of 12th Annual International Conference on Digital Government Research.
      7. E. Letouz_e. (2011). Big Data for Development: Opportunities & Challenges. May 2011.
      8. J. Gantz and D. Reinsel. IDC. (December 2012): The Digital Universe in 2020: Big Data, Bigger Digital Shadows, and Biggest Growth in the Far East.
      9. Aggarwal, C. (2007).  Data Streams: Models and Algorithms.Advances in Database Systems, Vol. 31, 2007, ISBN: 978-0-387-28759-1.

 

  1. عبدالله زاده، احمد؛ معصومی، بهروز؛ آیت­الله زاده شیرازی، محمدرضا (1384). مقدمه­ای بر هوش مصنوعی توزیع شده (معرفی عامل و سیستمهای چندعامله). تهران، انتشارات جلوه، 1384.
    1. Hax, A.C. and No, M. (1992). Linking Technology and Business Strategies: A Methodological Approach and an Illustration. Working Paper, No. 3383-92BPS, Feb.
    2. Khalil, T.M. (2000). Management of Technology – The Key to Competitivenessand Wealth Creation. McGraw-Hill.
    3. محمود زاده، ابراهیم؛ نکویی، فرناز ؛ ابراهیم، محمد باقر (1390). الگوى راهبرد توسعه فناورى با رویکرد هم‌ترازی جهانی شرکت‌ها در کشورهای درحال توسعه. بهبود مدیریت، تهران، سال پنجم، شماره‌ی 1.
    4. ﻣﺤﻤﻮﺩﺯﺍﺩﻩ، ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ( 1385، بهار). ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺭﺍﻫﺒﺮﺩﻯ ﻳﻚ ﮔﺎﻡ ﺗﺎ ﺍﺟﺮﺍ. ﻓﺼﻞ‌ﻧﺎﻣﻪ‌ی ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ، ﺷﻤﺎﺭﻩ‌ی 49، ص ‌39.

 

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 380
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.