محمودزاده, ابراهیم, صحرایی, مهدی, قوچانی خراسانی, محمدمهدی. (1396). تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیشبینی بحران. علمی پژوهشی مدیریت بحران, 6(1), 77-91.
ابراهیم محمودزاده; مهدی صحرایی; محمدمهدی قوچانی خراسانی. "تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیشبینی بحران". علمی پژوهشی مدیریت بحران, 6, 1, 1396, 77-91.
محمودزاده, ابراهیم, صحرایی, مهدی, قوچانی خراسانی, محمدمهدی. (1396). 'تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیشبینی بحران', علمی پژوهشی مدیریت بحران, 6(1), pp. 77-91.
محمودزاده, ابراهیم, صحرایی, مهدی, قوچانی خراسانی, محمدمهدی. تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیشبینی بحران. علمی پژوهشی مدیریت بحران, 1396; 6(1): 77-91.
تدوین استراتژی کلان داده در تحلیل شبکه های اجتماعی برای پیشبینی بحران
1دانشیار مجتمع مدیریت و فناوری های نرم دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2دانشجوی دکتری امنیت سایبری-دانشگاه عالی دفاع ملی
3محقق/ دولتی
چکیده
امروزه به دلیل پیچیدگیهای فضای سایبری و تأثیرگذاری آن بر بسیاری حوزههای دیگر از منظر امنیت ملی نیاز به سیستم پایش با رویکرد روندیابی فضای سایبری و نیز داشتن دید جامع نسبت به همهی ابعاد آن شامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی امنیتی و علم و فناوری بیش از پیش ضروری است. با گسترش سیستمهای پایگاهی و حجم بالای دادههای ذخیره شده در این سیستمها، نیاز به ابزاری است تا بتوان دادههای ذخیره شده را پردازش کرد و اطلاعات حاصل از این پردازش را در اختیار کاربران قرار داد. با توجه به گسترش روزافزون ابزارهای ارتباطی در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات و لزوم ایجاد آگاهی اطلاعاتی بر این حوزه با رویکرد جلوگیری از غافلگیری در مواجهه با بحران و از سوی دیگر حجم، سرعت و تنوع دادههای شبکههای اجتماعی، لزوم تدوین استراتژی فناوری کلان داده در تحلیل شبکههای اجتماعی امری بسیار ضروری است. گفتنی است این مفهوم به جهت تازگی با روشهای تحلیلی سنتی به هیچوجه قابل اجرا نیست و باید در مواجهه با این حوزه از فناوریهای نوین بهره برد. از آنجایی که یکی از اصلیترین مباحث در حوزهی کلان داده روشهای دادهکاوی برای پالایش داده و دستیابی به ارزش افزوده در حوزهی دادههای عظیم است، در پژوهش حاضر سعی شده است تا فناوریهای مورد نیاز شناسایی شده و ضمن تحلیل و اولویتبندی آن به تدوین استراتژی فناوری کلان داده در تحلیل شبکههای اجتماعی برای پیشبینی وقوع بحران پرداخته شود. با توجه به موضوع و هدف پژوهش، نوع تحقیق کاربردی - توسعهای1 است. روش تحقیق کمی است و جمعآوری اطلاعات از طریق پانل خبرگان و استفاده از پرسشنامهی بسته بوده است و جامعهی آماری نیز تعداد 20 نفر از نخبگان عرصهی فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است و روش تحلیل بهرهگیری از طیف لیکرت برای ارزشگذاری اولویتهای استراتژی کلان داده بوده است.
Cong, X. & Pandya, K., (2003). Issues of KM in the public sector. Electronic Journal of Knowledge Management, 1(2), 25-33.
کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، جلد 1، ظهور جامعهی شبکهای، ترجمهی احد علیقلیان، افشین خاکباز، حسن چاوشیان؛ ویراستهی علی پایا، تهران، طرح نو، چاپ پنجم.
Braun A., Boden M., and Zappacosta M. (Eds.). (2003). Healthcare Technologies Road mapping: The Effective Delivery of Healthcare in the Context of an Ageing Society (HCTRM), JRC/IPTS-ESTO Study.
Chen, Z. S., Kalashnikov, D. V. and Mehrotra, S. (2009). Exploitingcontext analysis for combining multiple entity resolution systems. In Proceedings of the 2009 ACM International Conference on Management of Data (SIGMOD'09).
Thompson, J B.: Media and modernity(2013): A social theory of the media. John Wiley & Sons.
Kim, Y., Hsu, S-H., de Zuniga, H.G. (2013): Influence of social network use on discussion network heterogeneity and civic engagement: The moderating role of personality traits. Journal of Communication 63.3, 498-516.
Zhou, L., Ding, L., & Finin, T. (2011). How is the semantic web evolving? A dynamic social network perspective. Computers in Human Behaviour, 27(4), 1294-1302.
Kaschesky, M., Sobkowicz, P., Bouchard, G. (2011). Opinion Mining in Social network: Modelling, Simulating, and Visualizing Political Opinion Formation in the Web.In: The Proceedings of 12th Annual International Conference on Digital Government Research.
E. Letouz_e. (2011). Big Data for Development: Opportunities & Challenges. May 2011.
J. Gantz and D. Reinsel. IDC. (December 2012): The Digital Universe in 2020: Big Data, Bigger Digital Shadows, and Biggest Growth in the Far East.
Aggarwal, C. (2007). Data Streams: Models and Algorithms.Advances in Database Systems, Vol. 31, 2007, ISBN: 978-0-387-28759-1.
عبدالله زاده، احمد؛ معصومی، بهروز؛ آیتالله زاده شیرازی، محمدرضا (1384). مقدمهای بر هوش مصنوعی توزیع شده (معرفی عامل و سیستمهای چندعامله). تهران، انتشارات جلوه، 1384.
Hax, A.C. and No, M. (1992). Linking Technology and Business Strategies: A Methodological Approach and an Illustration. Working Paper, No. 3383-92BPS, Feb.
Khalil, T.M. (2000). Management of Technology – The Key to Competitivenessand Wealth Creation. McGraw-Hill.
محمود زاده، ابراهیم؛ نکویی، فرناز ؛ ابراهیم، محمد باقر (1390). الگوى راهبرد توسعه فناورى با رویکرد همترازی جهانی شرکتها در کشورهای درحال توسعه. بهبود مدیریت، تهران، سال پنجم، شمارهی 1.