نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
2 استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The necessity of water for survival is not hidden to anyone, but there is still no clear and systematic way to think about the value of water. The connection between poverty and lack of water is quite clear, so that poverty is prevalent mainly in water-scarce areas and can lead to conflicts; Social and economic development is completely tied to water, and the fact is that Iran is clearly facing a water crisis.This article seeks to harness the capacity of the media in general and new forms of water-related journalism in particular to promote citizens' water literacy. Accordingly, the present study was conducted in an interpretive paradigm based on qualitative methodology and using the data theory method of the Strauss and Corbin Systematic Approach Foundation, through theoretical sampling with experts in the fields of water, media, social sciences and communications, 31 in-depth interviews. The main phenomenon of this research was considered to be the promotion of water literacy. By analyzing the data, causal conditions (31 concepts), Underlying factors (cultural conditions, political and social conditions, media diversity, geographical conditions, economic conditions), intervening factors (role of professional journalists, independence of journalists, politicization of the press, ambiguous future of Iranian journalism) and strategies (media interaction, industry interaction, educational institutions, academia and media, press pathology, social capital promotion, audience sociology, confidence building, gatekeeper democracy, technological convergence and journalism, contiguous content, establishment of newspaper association Water writers, agile media interaction, and the creation of water journalism in schools, educational institutions, and universities) obtained in three coding steps.
کلیدواژهها [English]
2- قانعی راد، محمدامین (21 شهریور، 1394). آگاهی زیستمحیطی یا جنبش نان. روزنامه شرق، شماره 2395 قابلدسترس در http://sharghdaily.com/1394/06/21/Vijeh/PDF/13940621-2395-132-278.pdf.
3- آرایش، منصور؛ و شیخی، محمدتقی. (1399). بررسی رابطه آموزش شهروندی و توسعه پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر اردبیل). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات جامعهشناختی شهری، سال دهم، شماره 34، 28-1.
4- نصرالهی، اکبر (1392). چگونگی مدیریت بحران بهوسیله رسانه و عوامل مؤثر بر کارکرد آن. تهران: دانشگاه تهران.
5- بابایی، محسن. (1399) بخش ارتباطات تبیان «مدیریت رسانه در بحران». https://article.tebyan.net/331044
6- صلواتیان، سیاوش (1389)، رسانهها و مدیریت بحران (پیشبینی، پیشگیری، آمادگی)، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
7- سورین، ورنرجی؛ و تانکارد، جیمز دبلیو. (1386). نظریههای ارتباطات. ترجمه علّی رضا، دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
10- خانیکی، هادی؛ و موسوی، سیده ثریا. (1398). بازنمایی مسئله آب ایران در روزنامهها؛ تحلیل محتوای روزنامههای ایران، شرق، دنیای اقتصاد و کیهان؛ از سال 1391 تا 1397، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. سال یازدهم، شماره 4.
11- خواجهنوری، نسترن؛ ابوترابی، آیدا. (1397). تحلیل محتوای اخبار مربوط به تغییرات آبوهوایی در وبسایتهای فارسیزبان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات. سال چهاردهم، شماره 51.
14- صالحی، صادق؛ پازوکی نژاد، زهرا. (1393). محیطزیست در آموزش عالی: ارزیابی دانش زیستمحیطی دانشجویان دانشگاههای دولتی مازندران، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامهریزی آموزشی، سال دوم، شماره 4.
15- توکل، فاطمه؛ شاه منصوری، بیتا. (1393). بررسی تأثیر تبلیغات تلویزیونی شرکت آب و فاضلاب استان تهران بر میزان صرفهجویی آب در میان شهروندان مناطق ششگانه آبفای تهران. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات رسانهای، سال نهم، شماره 24.
21-کریمی، یوسف؛ صفاری نیا، مجید. (1384). روانشناسی اجتماعی و تغییر نگرش مصرفکنندگان انرژی. فصلنامه علمی پژوهشی انرژی ایران، سال نهم، شماره بیست و دوم.
22- گودینی، حاتم؛ بازدار، محمد؛ طراحی، محمدجواد؛ زارع، سودابه؛ یاراحمدی، مرتضی؛ محمدیان، جلال؛ احمدی فرد، طیبه. (1395). بررسی تأثیر آموزش بر میزان صرفهجویی در مصرف آب در شهر خرمآباد در سال 1394. فصلنامه مهندسی بهداشت، سال چهارم، شماره 1.
23- صالحی، صادق؛ و امام قلی، لقمان. (1391). سرمایه فرهنگی و نگرش و رفتارهای زیستمحیطی (مطالعه موردی: استان کردستان). فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال هشتم، شماره 28.
31- نصراللهی، اکبر (1394)، مدیریت پوشش خبری بحران در رسانههای حرفهای، تهران، همشهری، چاپ اول.
33- عاملی، سعیدرضا؛ بیچرانلو، عبدالله؛ بهار، مهری؛ و غلامی، فرزاد. (1398). تدوین الگوی مفهومی ارتباطات آب؛ ظرفیتهای ارتباطات برای مدیریت بحران آب در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، سال یازدهم، شماره 3.
34- مک کوئیل، دنیس. (1385). نظریه ارتباطات جمعی، پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه سازمانها، چاپ دوم.
35- کسرایی، محمد سالار. (1388). نظریه گفتمان لاکا و موفه ابزاری کارآمد در فهم و تبیین پدیدههای سیاسی. فصلنامه سیاست، شماره سوم. دوره 39.
36- تاجیک محمدرضا. (1379). میشل فوکو و انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه علوم اسلامی و بقعه.
37- احمدآبادی آرانی، نجمه؛ شکاری، عباس. (1397). درآمدی بر آموزههای پارادایم فرا متن در فرایند یاددهی -یادگیری و نقد آن. نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره پانزدهم، شماره 1.
38- مهدی زاده، سید محمد. (1396). نظریههای رسانه اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، انتشارات همشهری، چاپ ششم.
44.Savelli, Elisa (2023) Us and them: Privileged emotions of Cape Town’s urban water crisis. Author links open overlay panel, Geoforum,Volume 141, May 2023, 103746, https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2023.103746.