طراحی الگویی جهت مدیریت اثربخش بحران در سازمان از طریق یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: سازمان‌های منتخب در اتاق مدیریت بحران اصفهان)

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد ،گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، طراحی الگویی جهت مدیریت اثربخش بحران در سازمان از طریق یادگیری سازمانی در سازمان‌های منتخب در اتاق مدیریت بحران اصفهان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر نوع، توصیفی همبستگی، از نظر زمان گردآوری داده‌ها پیمایشی–مقطعی و از نظر ماهیت داده‌ها و رویکرد پژوهشی از نوع آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش را در بخش کیفی، تعدادی از سازمان‌ها و مراکز زیرمجموعه اتاق مدیریت بحران اصفهان تشکیل می‌دهند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند. در بخش کمی، جامعه آماری را تعداد 153 نفر از افراد متخصص در مدیریت بحران در 12 سازمان زیرمجموعه‌ی اتاق مدیریت بحران اصفهان تشکیل می‌دهند که بر اساس تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه‌های صورت گرفته با استفاده از روش تجزیه‌وتحلیل تماتیک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. در بخش کمی پژوهش، با استفاده از نتایج حاصل از بخش کیفی، پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد و برای جمع‌آوری نظرات پاسخ‌دهندگان از این پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان مورد تائید قرار گرفت. ارزیابی پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. مقدار آلفای کرونباخ برای کل سؤالات پرسشنامه 961/0 بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مربوط به فاز قبل از بحران برابر با 935/0 بوده است. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای فازهای حین بحران و پس از بحران به ترتیب 700/0 و 856/0 بوده است. به‌منظور تحلیل داده‌های حاصل از بخش کمی، رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی بکار گرفته‌شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Effective Crisis Management in the Organization through Organizational Learning (Case Study: Selected Organizations in Isfahan Chamber of Crisis Management)

نویسندگان [English]

  • Mohammed Abdulmajed 1
  • Sayyed Mohsen Allameh 2
  • Seyed Ali Siadat 3
1 PhD. Candidate, Organizational Behavior and Human Resource Management, Dept. of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Assoc. Prof., Dept. of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
3 Prof., Dept. of Educational Administration, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to design a model for effective crisis management in organizations through organizational learning among selected organizations in the Isfahan chamber of crisis management. This study is applied –regarding its purpose, correlative –descriptive – regarding its type, cross- sectional survey- regarding its time of data gathering and it pursues mixed methods (qualitative- quantitative)- regarding the nature of data and research approach. The study’s statistical population in qualitative part includes some organizations in Isfahan chamber of crisis management which were selected by purposive sampling. The statistical population consists of 153 expert people in crisis management were located in the Isfahan chamber of crisis management, who were selected based on snowball technique. In the qualitative part, the interviews were analyzed by thematic method. In the quantitative part, a researcher- made questionnaire was compiled by the results of the qualitative part and this questionnaire was used to collect respondent’s opinions. The content validity was confirmed by subject matter experts' opinions. The questionnaire’s reliability was assessed by Cronbach’s alpha coefficient. Total Cronbach’s alpha coefficient was 0.961. Cronbach's alpha coefficient for the variables of the crisis phase and post-crisis phases was 0.700 and 0.856, respectively. To analyze the data from the quantitative part, the exploratory factor analysis approach using the principal component analysis (PCA) method has been used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Learning
  • Organizational Crisis
  • Crisis Management
  • Learning in Crisis
  1. Kotter, J. P., Akhtar, V., & Gupta, G. (2021). Change: How organizations achieve hard-to-imagine results in uncertain and volatile times: John Wiley & Sons.
  2. Pearson, C. M., & Clair, J. A. (1998). Reframing crisis management. Academy of management Review, 23(1), 59-76.
  3. Bontis, N. (2001). Organizational Learning: From World-class Theories to Global Best Practices. Management learning, 32(2), 274.
  4. Mitroff, I. I. (2005). Why some companies emerge stronger and better from a crisis: 7 essential lessons for surviving disaster: AMACOM/American Management Association.

5- فرهنگی، علی‌اکبر، پورعزت، علی‌اصغر و عالی‌پور، محمود. (1388). طراحی سیستم فراسازمانی مدیریت ایمنی و پیشگیری از حوادث غیرطبیعی در تهران. دومین همایش جامعه ایمن شهر تهران، ایران، تهران.

  1. Coombs, W. T. (2021). Ongoing crisis communication: Planning, managing, and responding: Sage Publications.
  2. Leland, H., & Rubinstein, M. (1988). Comments on the market crash: Six months after. Journal of Economic Perspectives, 2(3), 45-50.
  3. Antonacopoulou, E. P., Clegg, S., & Cooper, R. (2008). Organisational learning: the dynamic flow of macro and micro forces. The SAGE Handbook of Organisational Behaviour: Volume Two: Macro Approaches, 119-131.
  4. Birkinshaw, J., Probst, G., & Tushman, M. (2009). Organizational ambidexterity: balancing exploration and exploitation for sustained corporate performance. Organ Sci, 20(4), 685-695.
  5. Ellis, S., & Davidi, I. (2005). After-event reviews: drawing lessons from successful and failed experience. Journal of Applied Psychology, 90(5), 857.
  6. Argote, L., Beckman, S. L., & Epple, D. (1990). The persistence and transfer of learning in industrial settings. Management science, 36(2), 140-154.
  7. Seeger, M. W., Sellnow, T. L., & Ulmer, R. R. (1998). Communication, organization, and crisis. Annals of the International Communication Association, 21(1), 231-276.
  8. Williams, T. A., Gruber, D. A., Sutcliffe, K. M., Shepherd, D. A., & Zhao, E. Y. (2017). Organizational response to adversity: Fusing crisis management and resilience research streams. Academy of Management Annals, 11(2), 733-769.
  9. Eismann, K., Posegga, O., & Fischbach, K. (2021). Opening organizational learning in crisis management: On the affordances of social media. The Journal of Strategic Information Systems, 30(4), 101692, 1-23.
  10. Vera, D., Crossan, M., & Apaydin, M. (2011). A framework for integrating organizational learning, knowledge, capabilities, and absorptive capacity. Handbook of organizational learning and knowledge management, 2, 153-180.
  11. Crossan, M. M., Lane, H. W., & White, R. E. (1999). An organizational learning framework: From intuition to institution. Academy of management Review, 24(3), 522-537.
  1. Werder, K., & Heckmann, C. S. (2019). Ambidexterity in Information systems research: overview of conceptualizations, antecedents, and outcomes. Journal of Information Technology Theory and Application, 20(1).
  2. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
  3. Cresswell, J. W. (2012). Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Educational Research.
  4. Bryant, A. (2017). Grounded theory and grounded theorizing: Pragmatism in research practice: Oxford University Press.
  5. Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Qualitative research. Techniques and procedures for developing grounded theory, 3.
  6. Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
  7. Denzin, N. K. (2001). Interpretive interactionism (Vol. 16): Sage.
  8. Shultz, K. S., Whitney, D. J., & Zickar, M. J. (2013). Measurement theory in action: Case studies and exercises: Routledge.
  9. Pallant, J. (2013). SPSS survival manual: McGraw-Hill Education (UK).
  10. Mun, J., Mun, K., & Kim, S.-W. (2015). Exploration of Korean students’ scientific imagination using the scientific imagination inventory. International Journal of Science Education, 37(13), 2091-2112.
  11. Floyd, F. J., & Widaman, K. F. (1995). Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments. Psychological assessment, 7(3), 286.
  12. Zhou, L., Wu, X., Xu, Z., & Fujita, H. (2018). Emergency decision making for natural disasters: An overview. International journal of disaster risk reduction, 27, 567-576.
  13. James, E. H., & Wooten, L. P. (2022). The Prepared Leader: Emerge from Any Crisis More Resilient Than Before: University of Pennsylvania Press.
  14. Simmons, C. (2009). Crisis management & organizational learning: How organizations learn from natural disasters. Available at SSRN 1351069.
  15. Smith, D. (2005). Business (not) as usual: crisis management, service recovery and the vulnerability of organisations. Journal of Services Marketing.
  16. Chekkar‐Mansouri, R., & Onnee, S. (2013). Towards a Theoretical Understanding of the Recurrence of Crises Embracing the Issue of Organizational Learning: An Illustration with the Case of Two Hostile Takeover Bids Faced by S ociété G énérale (1988, 1999). Journal of Contingencies and Crisis Management, 21(1), 56-68.
  17. Liu, L., & Wu, J.-n. (2009). Notice of Retraction: Identifying the Key ways of Organizational Learning for Enhancing Logistic Capability. Paper presented at the 2009 International Symposium on Information Engineering and Electronic Commerce.
  18. Grunnan, T., & Fridheim, H. (2017). Planning and conducting crisis management exercises for decision-making: the do’s and don’ts. EURO Journal on Decision Processes, 5(1-4), 79-95.

35- ترکیان، مهدی، دانشفرد، کرم الله، ولی‌خانی، ماشالله و پیله‌وری، نازنین. (1401). طراحی مدل انسجام بین سازمانی در اجرای خط‌مشی‌های مدیریت بحران با رویکرد ساختاری تفسیری. دو فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت بحران، شماره 22، پاییز و زمستان 1401، ص 1-16.

36- افتخاری، سید مصیب، اعتمادی، محسن و حسینی، محمود. (1399). ارائه الگوی مدیریت بحران اجتماعی تحت اثر زلزله و اصلاح ساختار تقسیم‌بندی شریان‌های حیاتی. فصلنامه مدیریت بحران وضعیت‌های اضطراری، دوره 12، شماره 4، ص 7-35.


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 15 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 22 دی 1402